L’adéu d’Antoni Bassas

28 06 2008

Bé, era una possibilitat des de feia temps i ara és una realitat. Antoni Bassas deixa de dirigir i presentar El Matí de Catalunya Ràdio. Segons va explicar ell mateix en tancar el programa d’ahir, plega per les discrepàncies amb la direcció de l’emissora en relació als canvis que cal introduir la pròxima temporada, tot i reconèixer també la necessitat d’aturar el ritme que suposa.

Em sembla un encert que s’hagi fet públic ara, malgrat que la temporada no es tanca fins a mitjan juliol, perquè d’aquesta manera s’eviten els rumors que acostuma a viure el sector radiofònic en aquestes dates, cada any. Ara, però, vindran les especulacions sobre el perquè. Jo no hi entraré, senzillament perquè no en tinc cap informació i, per tant, perquè fer-ho no seria altra cosa que especular i contribuir a un rum-rum que detesto.

Per tant, em centro en les possibles raons professionals. D’entrada, val a dir que no ha transcendit gran cosa. El comunicat de l’emissora parla de falta d’acord sobre la renovació que cal emprendre en l’espai. Segons l’AVUI, les discrepàncies se centren en l’horari i la durada. Segons El Periódico, també hi hauria debat sobre la renovació de tertulians i col·laboradors. Aquest diari, a més, situa el canvi en el context d’una remodelació més àmplia, que afectaria bona part de la graella actual de Catalunya Ràdio. Caldrà esperar a conèixer les decisions de la direcció de l’emissora, per valorar-ho tot plegat amb més fonament. Però més enllà de lamentar l’adéu d’un professional del nivell i trajectòria d’en Bassas, jo també penso que cal fer alguna cosa.

La ràdio ha d’evolucionar perquè la societat a la qual es dirigeix és molt diferent a la de fa 25 anys, quan va néixer Catalunya Ràdio, i a la de fa 14, quan Bassas va prendre el relleu de Josep Cuní. Canvis, doncs, probablement de format, d’estructura, però també de continguts. El director de l’emissora, Oleguer Sarsanedas, ja en donava algunes pistes en el sisè capítol del podcast Connectant els punts… Quant a l’estructura, potser cal plantejar-nos si el magazín matinal de cinc o sis hores encara és un producte que aguante al pas del temps. En relació al model, cal una ràdio més participativa, horitzontal, permeable, anar cap a una Ràdio 2.0. I pel que fa als continguts, probablement menys pes de la política (especialment, del politiqueig i de l’absurda dinàmica de declaració-contra declaració) i un replantejament de la jerarquia i diversitat temàtica més sintonia amb el segle en què vivim. Confio que l’equip directiu de Catalunya Ràdio l’encerti.


Accions

Informació

15 respostes per a “L’adéu d’Antoni Bassas”

28 06 2008
Albert Murillo (21:36:32) :

Parlava ahir amb un directiu informàtic de la casa i em deia que quan va marxar el Cuní i van posar el Bassas tothom es pensava que la ràdio s’enfonsaria. Decideixi el que decideixi l’equip directiu la sensació general serà de molta preocupació. Els temps ara són diferents dels que fa 15 anys i hi ha molta més competència. Serà dur, però crec que era absolutament necessari el relleu. Patirem, segurament baixarem a segon lloc, però amb el temps tot es ressituarà.

28 06 2008
mestressadecasa (22:37:34) :

D’acord, els canvis sempre són positius i en Bassas ja feina 14 anys que liderava els matins de Catalunya Ràdio. Però, havent-hi com hi ha tantes coses per canviar, realment calia canviar una cosa que funcionava i, a més, funcionava tan bé?

29 06 2008
Toni (10:48:08) :

Albert,
Incertesa, vertigen davant el canvi, preocupació… Em semblen reaccions molt comprensibles. Però també penso que els canvis són també una oportunitat. A veure quina és l’aposta de la casa. Qui sap, potser algú més jove? Potser una dona? Tinc curiositat.

mestressadecasa,
Gràcies per sumar-te a la conversa. Estic d’acord amb tu que probablement hi ha moltes coses que cal revisar. Segurament també ho pensen allà dins i veurem quins altres canvis hi ha, a banda del Matí. I sí, funcionava bé, però també és cert que lentament, anava perdent avantatge sobre els seus peseguidors. I un altre factor que potser també valoren, i que jo desconec, és el perfil de l’audiència.
Jo confio poder escoltar els arguments professionals que han motivat el canvi. Potser quan es presenti la temporada d’estiu o la 08-09. Quan sapiguem el relleu, podrem valorar més coses. En parlem.

29 06 2008
ximo (12:36:44) :

Doncs mireu, em sap greu, és clar, però jo no sóc dels que pensen que si una cosa va bé, millor no tocar-la.
El Matí de Catalunya Radio s’havia enquistat i amb ell el Bassas, un professional que cal recuperar per la TV3, on estic segur que la Terribes el recuperarà per la Corporació.
Ara bé, si la marxa del Bassas ha estat motivada per la maleïda crosta, aleshores si que em fet un mal negoci. Si el que no ha caigut bé és la pluralitat de les tertúlies, de lluny el millor d’un programa que mostrava claríssims signes d’esgotament amb una APM d’absoluta pena, després de que el Capdevila ho deixés i amb una repartició d’algunes falques durant les quatre hores del programa, aleshores el problema és més profund.
No vull ni pensar que la franja horària li donin al Fuentes.
Seguiré amb interès el que aneu dient.

29 06 2008
Toni (15:21:18) :

Ximo,

Benvingut, això s’anima! De fet, no recordo on vaig llegir que una de les opcions que li oferix la CCMA és anar a la tele, a conduir per exemple un programa de debat… Pel que fa a la ràdio, coincideixo foça amb tu amb l’anàlisi de El Matí. De fet, jo gairebé no l’escolto en directe i em baix els podcasts de les 3-4 seccions que em puguin interessar. Tampoc veig en Fuentes. En tot cas, sembla que l’opció seria la de donar-li una hora més. Si és així, hauria de canviar la línia que porta, perquè no em sembla un professional en trajectòria ascendent…

29 06 2008
Albert Murillo (22:22:36) :

Jo treballo a la casa de freelance i escolto coses com:

Coral
Fuentes
Pere Mas

Jo no crec en absolut lo de la crosta nacionalista. Crec que aqui hi ha un pas ferm i valent de fer un canvi generacional.
Fuentes si us heu escoltat aquesta darrera temporada, ha polititzat molt alguna secció i s’ha començat a atrevir a entrevistes a polítics. De fet va ser l’únic de la casa que va entrevistar al Rajoy fa cosa de 4 setmanes o així.
La sensació que dona és que s’està “preparant”, però no sé.

Escolteu aquest estiu al Pere Mas, que és qui substitueix al Bassas a l’estiu en els darrers anys. Per mi ÉS la persona.

Seguim

30 06 2008
Toni (09:10:04) :

Conec en Pere Mas, vaig tenir-hi una conversa unes setmanes abans que comencés la seva primera temporada de El Matí d’estiu. M’agrada el seu estil i és un home de ràdio. Perquè això també em sembla un detall que cal valorar: apostes per algú de ràdio o per alguna cara més coneguda? Jo sóc més partidari de la gent que coneix el mitjà de portes endins i com fer-lo rutllar de portes enfora.

16 07 2008
Andreu (19:34:23) :

Salut Toni! Sóc l’Andreu d’Olot. Està xulo el blog.

Pel que fa a l’Antoni Bassas, més enllà de si ha estat o no un bon presentador (si hi ha estat tants anys deu ser per alguna cosa), arriba un moment que les coses han de canviar, per tal de que tot continui igual o es pugui millorar una mica més. Tal i com comenta més a dalt l’Albert Murillo, quan va substituir en Cuní semblava que la cosa no sortiria bé. I va ser tot un éxit. Presentadors de les radios matinals, ja sigui a cat radio o d’altres: Cuni, Bassas, Bosch, Om, Basté, Barril, en el seu moment han anat millorant el seu predecessor i cadascú amb el seu estil crec que han dotat a la radio catalana d’un nivell molt alt si el comparem amb el de la resta de l’estat.
Avui han dit que Neus Bonet es farà càrrec dels matins a cat ràdio. Ignoro si a cat ràdio hi havia tingut mai una dona fent els matins. A veure com surt…

Vinga Toni, bones vacances!

19 07 2008
jordi (16:37:34) :

El que està passant és una vergonya primer Terribas, despres Bassas i avui mateix SOlà del Suplement: aixó es desmentellar els liders no te cap mes justificació que destruir una linia de comunicació catalana es un ateptat a la llibertat del nostre poble…

21 07 2008
Jordi (15:20:02) :

Hola a tots, només vull dir que el cercle més proper a Antoni Bassas, segons informació que m’harriva de bones mans, sap perfectament perquè ho deixa. Només una pista… FUTBOL!
Que cada persona investigui i relacioni aquesta paraula…

21 07 2008
Toni (21:43:23) :

Andreu,
Es fa difícil entendre que plegui el conductor que ha garantit el lideratge radiofònic a Catalunya durant anys. Però un cop ja està fet, doncs jo ja tinc ganes que comenci la nova etapa per poder-la valorar.

Jordi,
En Xavier Solà no plega de Catalunya Ràdio. D’acord amb la direcció, farà un programa de to intimista a mitjanit. Crec que pot funcionar, i a més és una hora en què la competència fa esports.

Jordi,
Doncs si ho rumio, la hipòtesi que em ve al cap és: retransmissió del futbol a TV3, o potser només Barça. A la ràdio, crec que en Puyal té corda per a estona, encara. I a la tele fa temps que busquen un cop d’efecte per a les retransmissions. Per a en Bassas, seria tornar als orígens futbolístics…

22 07 2008
Albert Murillo (09:55:13) :

Com m’agraden els rumors radiofònics.

Xavier Solà si que és veritat que ha estat una opció personal després de 20 anys sense tenir caps de setmana. I la veritat és que estic d’acord que li pot anar molt bé.

22 07 2008
Jordi (12:57:08) :

Podria ser que tornes a la TV, això ho desconec, però algunes fonts m’asseguren que ho ha deixat per preparar amb calma i presentar-se juntament amb altres periodistes esmentats aquí, a la presidència del Futbol Club Barcelona. Jo ho veig dificil pero això es comenta pel seu cercle d’amistatsi no és gens descartable. L’altre tema seria si tenen suficients diners per avalar però es diu que tenen contactes suficients gràcies als anys de professió com per tenir els suports econòmics suficients!

23 07 2008
Toni (16:00:23) :

Bé, Jordi. Ja ho sabrem. Segur que no li faltarà feina…

24 07 2008
Jordi Potaroig (19:44:49) :

Els socialistes van tenir una crosta durant anys que es deia Catalunya Ràdio, van fer tot el possible per carregarse-la muntant coses com la COM, pagant emissores municipals ( que només eren repetidors de la COM ) des de les diputacions provincials com projectes de camins i altres serveis a ajuntaments i en realitat el que es muntava era la xarxa de la COM.

Ara que en tenen el control farán alló que no van poder fer quant eren a la oposició.

Ahurem d’esperar a millors temps, però això s’ha acavat.

Podeu fer queixes al Oleguer a la web :
http://www.catradio.com/pcatradio/atcSeccio.jsp?servei=form&level1=43513&domain=CR&state=REBBO

Però ja us dic que no servirà de res, ells foten el que volen amb els nostres calers, però a l’hora de votar, jo tinc memòria.

Salut,

Jordi Potaroig.

Deixa un comentari

Pots fer servir aquestes etiquetes : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>